Alla inlägg den 7 januari 2014

Av jidder - 7 januari 2014 10:47

                                                     


Ja då var Psykiatri 1 kursen igång, vet inte riktigt vad jag har att förvänta mig men hoppas att det är bättre än vad Psykologin var.


Mest suttit och pratat om öppna och slutna anstalter och olika former av vård samt ganska länge om det finns något som intresserade oss inom psykiati.


Men allt kan nog bara bli bättre efter psykologin, blev avtaggad att ens fortsätta utbildningen men det har också att göra med att klassen blev uppdelad av någon anledning jag för mitt liv inte kan förstå.


Första veckan inom Psykiatrin är som vanligt historik Yipiii /ironi


Tittat på två filmer en på 2 minuter och en längre, och förde diskussion runt dem. 

Rekommenderad arbetsgång

Lär dig  om psykiatrins historiska utveckling vad gäller organisation, människosyn, kunskap, utveckling och användning av olika behandlingsformer  under:

  • Fram till 1800-talet
  • 1800-talet
  • 1900-talet
  • Under 2000-talet

Tips för att bearbeta kunskapen :

Använd din litteratur och nedanstående hemsidor/ filmer .

Läs om : Långbro sjukhus
– ett virtuellt museum om byggnaderna, patienterna och personalen http://langbrosjukhus.se/

Lär dig om innebörden av  Psykiatrireformen

Lär dig om vad psykisk ohälsa är och vilka som drabbas av psykisk ohälsa .

Lär dig om  innebörden av evidensbaserad kunskap

    


Bedömningsuppgift


I denna bedömningsuppgift skall du med egna ord beskriva psykiatrins historiskt utveckling vad gäller organisation, människosyn, kunskap, utveckling och användning av olika behandlingsformer .

Med historiken som utgångspunkt skall du även ge minst 2 exempel på vikten av evidensbaserad kunskap. Motivera ditt svar

Av jidder - 7 januari 2014 09:15

Japp då vart det äntligen gjort, jag var och köpte en begagnad systemkamera igår en Nikon5100 för 2800 kr hoppas jag inte mot kommer att ångra mig som jag vart orolig för. Jag har en hel del att lära mig nu om olika inställningar och sätt att fota på. 


Blev inte så mycket pluggande tyvärr, skulle ha behövt att läsa igenom texten och om Långbro sjukhus

Ovido - Quiz & Flashcards